مبانی نظری اختلالات یادگیری

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر اکتبر 26, 2018

توضیحات

 

گروه آموزشی مشاور پروژه

ارائه دهنده پرسشنامه و آزمون و ارائه خدمات در زمینه تحلیل داده های آماری با SPSS

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

تعریف اختلالات یادگیری

اصطلاح اختلال‌های یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش‌آموزانی برخاسته است که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند، و در عین حال در چهارچوب سنتی کودکان استثنایی نمی‌گنجند. شاخه‌های علمی متعددی به این حیطه کمک کرده‌اند (مثلاً پزشکی، زبان‌شناسی، روان‌شناسی، و آموزش و پرورش)، و حاصل این چندرشته‌ای بودن مبنایی، سبب بوجود آمدن اصطلاحات و تعریف‌های متعددی گردیده است. (رضایی، ۱۳۹۳).

اصطلاح اختلال‌های یادگیری نخستین بار توسط ساموئل کرک[۱] در سال ۱۹۶۳ مطرح گردید. کرک در جلسة نشست والدین و مربیان در شیکاگو این اصطلاح را پیشنهاد نمود و این به خاطر برچسب‌های گوناگونی بود که برای توصیف کودکانی با هوش طبیعی که دچار مشکلات یادگیری بودند، به کار می‌رفت. این چنین کودکان اغلب به عنوان آسیب دیده خفیف مغزی،[۲] کندآموز[۳]، نارساخوان یا معلولیت ادراکی[۴]، نامگذاری شده‌اند که هر یک از این اصطلاحات با محدودیت‌هایی همراه بودند (لرنر، ۱۹۹۳).

بنابراین از زمان پیدایش حوزه اختلال‌های یادگیری، متخصصان به دنبال تعریف مناسبی می‌گشتند که به طور جامع، ماهیت ویژه اختلال‌های یادگیری را تبیین کند. به دلیل ماهیت پیچیده این حوزه، متخصصان تاکنون قادر نبوده‌اند، تعریف جامعی از اختلال‌های یادگیری ارائه دهند. تعاریف بسیاری توسط متخصصان عصب‌شناختی و روان‌شناختی صورت گرفته است که در ذیل به ارائه شاخص‌ترین آن‌ها می‌پردازیم (صادقی، ۱۳۹۳):

«اختلال یادگیری ویژه به معنی اختلال در یک یا چند فرآیند اساسی روان‌شناختی مانند درک یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری است که ممکن است خود را به صورت توانایی ناقص در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد. این اصطلاح شامل اختلال‌های ادراکی، آسیب‌مغزی، بدعملکردی جزئی مغز، نارساخوانی و زبان پریشی تحولی می‌شود. اما کودکانی را که مشکلات یادگیری آنان ناشی از نقص‌های بینایی، شنوایی، یا حرکتی بوده یا براثر عقب‌ماندگی ذهنی، اختلال هیجانی، یا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی ایجاد شده باشد، در برنمی گیرد (صادقی، ۱۳۹۳).

این تعریف به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته و بسیاری از ایالت‌ها (بیش از ۵۰ ایالت) در امریکا، تعریف فدرال را در زمینه اختلال‌های یادگیری ویژه به عنوان تعریف ایالت خود بکار بردند. براساس این تعریف، در صورتی یک دانش‌آموز مبتلا به اختلال یادگیری است که اولاً تجارب و امکانات یادگیری متناسب با سن و توانایی‌اش ارائه شود، اما وی نتواند در یک یا چند زمینه از قبیل زبان گفتاری، درک مطلب شنیداری، زبان نوشتاری، مهارت‌های اساسی خواندن، درک مطلب، محاسبات یا استدلال‌های ریاضی متناسب با سن و توانایی خود پیشرفت کند. ثانیاً یک ناهمخوانی شدید بین پیشرفت تحصیلی و هوشبهر کودک وجود داشته باشد (هانت و مارشال، ۲۰۱۲).

 

فهرست مطالب

تعریف اختلال‌های یادگیری

تعریف کمیتة مشورتی ملی در مورد کودکان معلول (NACHC)

تعریف آئین‌نامه فدرال (۱۹۷۷)

تعریف کمیتة مشترک ملی از اختلال‌های یادگیری

تعریف ادارة خدمات توانبخشی از اختلال‌های یادگیری

سیر تحول تاریخی اختلال‌های یادگیری

اختلال خواندن

اختلال در ریاضیات

اختلال بیان نوشتاری

اختلال یادگیری که به گونه‌ای دیگر مشخص نشده است (NOS)

نظریه‌های نارسایی‌های ویژه در یادگیری

نظریه‌های ارائه شده درباره علل مشکلات ویژه در یادگیری

مروری بر پژوهش های انجام شده

Visits: 99


برچسب: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , دسته:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *