مبانی نظری سازگاری تحصیلی(فصل دوم پایان نامه)

  • نسخه
  • تاریخ نشر می 27, 2019

توضیحات

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: 09370334885-09193669849

 

فهرست منابع

مفهوم سازگاری

تعاریف سازگاری

نظریه های سازگاری

ناسازگاری کودکان در عصر حاضر

سازگاری و ناسازگاری

خصوصیات افراد ناسازگار

عوامل موثر در سازگاری

سازگاری و بهداشت روانی

سازگاری آموزشی یا تحصیلی

 

تعریف سازگاری داری پیچیدگی‌های بسیاری است، زیرا از ناسازگاری معانی مختلفی درک می‌شود و همین موضوع سبب بحث و جدال‌هایی در روانشناسی شده است. به‌عنوان‌مثال ممکن است که ملاک محققی از سازگاری توانایی فرد در تطبیق نیازهایش با نیازهای محیط باشد. درحالی‌که محقق دیگری بر روی میزان مطابقت رفتار فرد با دستورات جامعه بیشتر تأکید کند. هرکدام از این ملاک‌ها و تعاریف اغلب منجر به قضاوت‌های متعددی از رفتار و خصوصیات روانی خواهد شد که سازگاری نامیده می‌شود (پورمقدس، 1391).

به‌طورکلی، سازگاری عبارت است از مجموعه همبستگی‌های درونی و بیرونی، به‌عبارت‌دیگر روابط موجود زنده با محیط که موجب می‌شود موجود زنده به‌صورتی خاص در یک فضای مشخص زندگی نموده و به پایداری نوعی که به آن تعلق دارد کمک کند (یمینی دوزی، 1371؛ به نقل از دری ایرندگان، 1395). در این میان، مک دانلد[1] می‌گوید: ” وقتی می‌گوییم فردی سازگار است که پاسخ‌هایی را که او را به تعامل با محیطش قادر می‌سازد آموخته باشد و به طریق قابل‌قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا نیازهای او ارضا شوند.”

منظور از سازگاری آموزشی کنار آمدن با محیط مدرسه، معلمان، همکلاسی‌ها و مواد آموزشی و محتوای دروس و همچنین علاقه‌مندی به تحصیل و توجه به درس می‌باشد. سازگاری مدرسه‌ای به عمل منطبق ساختن محیط مدرسه با احتیاجات دانش‌آموزان گفته می‌شود (شعاری نژاد، 1392). سازگاری آموزشی می‌تواند به اجزایی تقسیم شود که اهم آنان عبارت است از رضایت از مدرسه و حضور و پافشاری بر آن، رقابت در نظر معلمان، نمرات پیشرفته تحصیلی، دوست داشته شدن توسط معلمان، قضاوت معلم در سازگاری آموزشی، عملکرد با مسئولین مدرسه و… (اسکات، 2005؛ به نقل از دری ایرندگان، 1395). در هر مدرسه و کلاس دانش‌آموزانی وجود دارند که به دلیل خصوصیات و شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی در پذیرش انتظارات و مقررات محیط آموزشی، در انطباق دادن خود با آن و نیز در رفتار و برخورد متعادل با همسالان و همکلاسی‌های خود دچار مشکل می‌باشند (گیتونی، 2000؛ ترجمه بازرگان، 1390).

بازدیدها: 32

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پشتیبانی

تماس با پشتیبانی
09370334885 09193669849

شبکه های اجتماعی ما

  • 0
  • 0
  • 87
  • 361
  • 1,684
  • 32,929
  • 98,973