مبانی نظری مهارت های زندگی(فصل دوم پایان نامه)

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر جولای 22, 2019

توضیحات

گروه آموزشی مشاور پروژه

ارائه دهنده پرسشنامه و آزمون و ارائه خدمات در زمینه تحلیل داده های آماری با SPSS

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست منابع

تاریخچه مهارت‌های زندگی

تعریف مهارت‌های زندگی

پیشینه تحقیقاتی درزمینه مهارت‌های زندگی

مهارت‌های اساسی زندگی

چند ویژگی مهارت‌های زندگی

اهداف آموزش مهارت‌های زندگی

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی

نظریه‌هایی درزمینه مهارت‌های زندگی

  • نظریــه یادگیری اجتماعی
  • نظریــه یادگیری اجتماعی
  • نظریه حل مسئله شــناختی
  • نظریه هوش چندبعدی
  • نظریه خطر و جهندگی

نظریه خطر و جهندگی

آموزش مهارت‌های زندگی در سال ۱۹۷۹ و با اقدامات دکتر گیلبرگ بوتوین آغاز گردید. وی در این سال یک مجموعه آموزشی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد داد که چگونه با استفاده از مهارت‌های جرات مندانه، تصمیم‌گیری و تفکر نقاد در مقابله وسوسه یا پیشنهاد سوءمصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه پیشگیری اولیه بود. مطالعات بعدی نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی تنها در صورتی به نتایج موردنظر ختم می‌شود که همه مهارت‌ها به فرد آموخته شود. پژوهش‌ها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چند نوع مواد مخدر ازجمله سیگار موفق بوده است (بوتوین، ۲۰۱۴ص ۲۲۱). به دنبال این اقدام، از سال ۱۹۹۳ به بعد سازمان بهداشت جهانی با هماهنگی یونیسف، برنامه آموزش مهارت‌های زندگی را به‌عنوان یک طرح جامع پیشگیری اولیه و ارتقای سطح بهداشت سلامت روانی افراد معرفی نمود.

برای مهارت‌های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است. مهارت‌های زندگی به گروه بزرگی از مهارت‌های روانی-اجتماعی و میان‌فردی گفته می‌شود که می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت‌های مقابله‌ای[۱] و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت‌های زندگی می‌تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود (یونیسف[۲]، ۲۰۰۳ص ۱۲۹).

مهارت‌های زندگی شامل مجموعه‌ای از توانایی‌هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می‌دهد، درنتیجه شخص قادر می‌شود بدون این‌که به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت‌های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش‌ها و مشکلات روزانه‌ای زندگی به شکل مؤثر روبرو شود. مهارت‌های زندگی به مجموعه توانایی و مهارت‌هایی گفته می‌شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می‌سازد. به‌عبارت‌دیگر، این مهارت‌ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می‌شوند، افراد را در مواجهه مؤثرتر با نیازها و چالش‌های زندگی روزمره توانمند می‌سازند (مومنی، ۱۳۸۷ص ۵۹).

Visits: 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *