مبانی نظری امید تحصیلی

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر اکتبر 26, 2018

توضیحات

 

 

 

 

 

گروه آموزشی مشاور پروژه

ارائه دهنده پرسشنامه و آزمون و ارائه خدمات در زمینه تحلیل داده های آماری با SPSS

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست مطالب

امید‌ تحصیلی در نظریه هیجانات پیشرفت

امید تحصیلی در نظریه امید اسنایدر

تفکر هدف محور

تفکر گذرگاه (مسیرهای رسیدن به هدف)

تفکر عامل

عوامل و موانع پرورش امید

پیشینه داخلی و خارجی

در نظریه اسنایدر امید هم به صورت کلی و هم به عنوان یک سازه خاص حوزه مورد توجه قرار گرفته است (اسنایدر و همکاران، ۱۹۹۱). در مقام مقایسه، معنای عام یا کلی امید، اشاره به اهداف کلی زندگی انسان بدون اشاره به حوزه خاصی از زندگی دارد، در حالی که امید خاص

حوزه به شش حوزه‌اجتماعی، تحصیلی، خانه و خانواده، رمانتیک، شغلی و اوقات فراغت مربوط می‌شود (سیمپسون، ۲۰۰۰). بنابراین در نظریه اسنایدر، امید‌تحصیلی به عنوان نوعی امید در نظر گرفته می‌شود که خاص حوزه تحصیل است. در نظریه اسنایدر تعریف ویژه‌ای برای امید‌تحصیلی و دیگر حوزه‌های امید ارائه نشده است و پژوهشگران با استناد به مفاهیم اصلی نظریه امید اسنایدر، دیگر انواع امید را مورد بررسی قرار داده‌اند. بنابراین درک بهتر امید تحصیلی در نظریه اسنایدر، منوط به فهم کامل این چارچوب نظری است(ابراهیمی، ۱۳۸۹).

 

در نظریه پکران، امید یکی از ۸ هیجانی است که در بافت‌های تحصیلی و در ارتباط با فرایند یادگیری تجربه می‌شود. در رویکرد پکران، هیجان‌ها بر اساس یک طبقه‌بندی سه‌بعدی تعریف می‌شوند (پکران، ۲۰۰۹). در واقع هیجان‌های تحصیلی را می‌توان از بعد بار ارزشی(مثبت در مقابل منفی یا خوشایند در مقابل ناخوشایند)، سطح فعالیت(فعال در مقابل منفعل یا غیرفعال) و کانون تمرکز موضوعی (متمرکز بر فعالیت یا متمرکز بر پیامد) می‌توان دسته‌بندی کرد. براین‌اساس، همان‌طور که در جدول ۲-۱ مشاهده می‌شود، در چارچوب نظریه پکران، امید تحصیلی را می‌توان به عنوان یک هیجان فعال و خوشایند (مثبت) متمرکز بر پیامد تعریف کرد. امید از نظر بار عاطفی یک هیجان مثبت است، چراکه تجربه آن احساسات مثبتی را به دانش آموز انتقال می‌دهد. مثلا هنگامی که یک دانش آموز به کسب یک نتیجه مثبت امید دارد، احساسات خوشایندی تجربه می‌کند. این هیجان فعال است، چراکه دانش آموز با توجه به اینکه امیدوار است ممکن است اقداماتی انجام دهد و فعالیتی را بروز دهد. مثلا چون امیدوار است نمره خوبی بگیرد، بیشتر درس می‌خواند و آخر اینکه همانطور که گفته شد چون در این هیجان فرد مترصد دریافت یک نتیجه است و احتمال کسب آن نتیجه است که فرد را امیدوار می‌کند، بنابراین یک هیجان متمرکز بر پیامد نیز محسوب می‌شود(ابراهیمی قیری، ۱۳۹۲).

Visits: 707


برچسب: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , دسته:

2 نظر در “مبانی نظری امید تحصیلی

  1. سلام من از سایت شما خرید کردم،ولی مقاله برام دانلود نشد،با پشتیبانی هم تماس گرفتم پاسخ ندادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *