مبانی نظری سازگاری تحصیلی(فصل دوم پایان نامه)

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر می 27, 2019

توضیحات

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست منابع

مفهوم سازگاری

تعاریف سازگاری

نظریه های سازگاری

ناسازگاری کودکان در عصر حاضر

سازگاری و ناسازگاری

خصوصیات افراد ناسازگار

عوامل موثر در سازگاری

سازگاری و بهداشت روانی

سازگاری آموزشی یا تحصیلی

 

تعریف سازگاری داری پیچیدگی‌های بسیاری است، زیرا از ناسازگاری معانی مختلفی درک می‌شود و همین موضوع سبب بحث و جدال‌هایی در روانشناسی شده است. به‌عنوان‌مثال ممکن است که ملاک محققی از سازگاری توانایی فرد در تطبیق نیازهایش با نیازهای محیط باشد. درحالی‌که محقق دیگری بر روی میزان مطابقت رفتار فرد با دستورات جامعه بیشتر تأکید کند. هرکدام از این ملاک‌ها و تعاریف اغلب منجر به قضاوت‌های متعددی از رفتار و خصوصیات روانی خواهد شد که سازگاری نامیده می‌شود (پورمقدس، ۱۳۹۱).

به‌طورکلی، سازگاری عبارت است از مجموعه همبستگی‌های درونی و بیرونی، به‌عبارت‌دیگر روابط موجود زنده با محیط که موجب می‌شود موجود زنده به‌صورتی خاص در یک فضای مشخص زندگی نموده و به پایداری نوعی که به آن تعلق دارد کمک کند (یمینی دوزی، ۱۳۷۱؛ به نقل از دری ایرندگان، ۱۳۹۵). در این میان، مک دانلد[۱] می‌گوید: ” وقتی می‌گوییم فردی سازگار است که پاسخ‌هایی را که او را به تعامل با محیطش قادر می‌سازد آموخته باشد و به طریق قابل‌قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا نیازهای او ارضا شوند.”

منظور از سازگاری آموزشی کنار آمدن با محیط مدرسه، معلمان، همکلاسی‌ها و مواد آموزشی و محتوای دروس و همچنین علاقه‌مندی به تحصیل و توجه به درس می‌باشد. سازگاری مدرسه‌ای به عمل منطبق ساختن محیط مدرسه با احتیاجات دانش‌آموزان گفته می‌شود (شعاری نژاد، ۱۳۹۲). سازگاری آموزشی می‌تواند به اجزایی تقسیم شود که اهم آنان عبارت است از رضایت از مدرسه و حضور و پافشاری بر آن، رقابت در نظر معلمان، نمرات پیشرفته تحصیلی، دوست داشته شدن توسط معلمان، قضاوت معلم در سازگاری آموزشی، عملکرد با مسئولین مدرسه و… (اسکات، ۲۰۰۵؛ به نقل از دری ایرندگان، ۱۳۹۵). در هر مدرسه و کلاس دانش‌آموزانی وجود دارند که به دلیل خصوصیات و شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی در پذیرش انتظارات و مقررات محیط آموزشی، در انطباق دادن خود با آن و نیز در رفتار و برخورد متعادل با همسالان و همکلاسی‌های خود دچار مشکل می‌باشند (گیتونی، ۲۰۰۰؛ ترجمه بازرگان، ۱۳۹۰).

Visits: 167

2 نظر در “مبانی نظری سازگاری تحصیلی(فصل دوم پایان نامه)

  1. سلام وقت بخیر، میخواستم بدونم منابعی که در این فایل استفاده شده از سال ۱۳۹۵ به بعد یا ۲۰۱۵ به بعد را شامل می شود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *