مبانی نظری سبک های رهبری(فصل دوم پایان نامه)

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر می 27, 2019

توضیحات

 

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست مطالب:

مفهوم رهبری

تفاوت رهبری و مدیریت

سیر تحول مفهوم رهبری

نظریات رهبری

سبک های نوین رهبری

سبک رهبری تحول آفرین

ابعاد سبک رهبری تحول آفرین

سبک رهبری تبادلی

سبک رهبری عدم مداخله

واژه رهبری بیشتر شبیه واژه آزادی، عشق و صلح است. هرچند هریک از انسان ها بطور ادراکی
می دانند که هریک از این واژه ها چه معنایی دارد و آن را با تمام وجود حس می کنند ولی باوجود این هریک از این کلمات می توانند تعاریف مختلفی برای مردم مختلف داشته باشد. به محض اینکه هرکسی شروع به تعریف رهبری می کند بلافاصله درمی یابد که رهبری تعاریف مختلفی دارد (افجه­ای، ۱۳۸۸).

رهبری، قدرت جذب افراد و تأثیر و نفوذ در آن‌ها آن‌چنان‌که افراد (پیروان) به‌طور داوطلبانه شخصیت و رهبری فردی را در یک شرایط معین بپذیرند (میر کمالی، ۱۳۹۵).

رهبری توانایی نفوذ درگروه برای رسیدن به اهداف است. اگر منبع نفوذ شخصی باشد، فرد به‌عنوان رهبر تلقی می‌شود (رابینز، ۲۰۰۵، ترجمه‌ی پارساییان، ۱۳۹۵).

رهبری، قدرت جذب افراد و تأثیر و نفوذ در آنها آن‌چنان‌که افراد (پیروان) به‌طور داوطلبانه شخصیت و رهبری فردی را در یک شرایط معین بپذیرند (میرکمالی، ۱۳۹۵).

رهبر شخصي است که يک چشم انداز را مي بيند و اقدامات لازم را براي رسيدن به آن چشم انداز انجام مي دهد و ديگران را به عنوان شريک در تعقيب و انجام تغيير همراه مي کند.(لوب، ۲۰۱۴). ويژگي هاي اساسي يک رهبر را مي توان داشتن چشم انداز،اقدام(عمل)، همراهي کردن دانست. رهبري فرآيند تغيير هدف داري است که از طريق آن رهبر و پيروان از طريق مقصود مشترک به هم مي پيوندند و حرکت به سمت چشم انداز مشترک را آغاز مي کنند.(لوب، ۲۰۱۴).

در سال هاي اخير در بازگشتي آگاهانه نسبت به آراي مربوط به تئوري هاي شخصيتي رهبري و در قالبي نو و تحت عناو يني چون تئوري ها ي اسناد رهبري، تئوري رهبري فرهمند، رهبري خدمتگزار، رهبري ممتاز و تئوري رهبري تحول آفر ين، و تبادلي، تحرک ويژه اي صورت گرفته است. ويژگي تئوري هاي اخير اين است که آنها به دنبال لحاظ کردن عواملي هستند که به طور دروني اشخاص را برمي انگيزانند تا به گونه اي اثربخش عمل کنند(میرکمالی، ۱۳۹۵). سبک هاي رهبري تحول آفرين، تبادلي و عدم مداخله گر از جديدترين تقسيم بندي هاي سبک رهبري است؛ که در اين مطالعه مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه به تشریح هریک از سبک های رهبری پرداخته می شود

Visits: 32

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *