مبانی نظری قصه گویی(قصه درمانی)

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر می 27, 2019

توضیحات

 

 

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست منابع

قصه گویی

معیارهای انتخاب داستان

قصه‌های کنشی و قصه غیرکنشی

قصه‌درمانی

انواع  داستان های قصه‌ درمانی

بازنویسی کاربردی قصه‌ها

داستان های شخصی کودکان

 قصه‌گویی در لغت به فعالیتی گفته می‌شود که منجر به قصه گردد، ولی در اصطلاح لحظه‌های ناب و غیرقابل تکراری است که قصه‌گو با بهره‌گیری از قابلیت‌های وجودی، زبان اندام و ابزار توانمندی چون لحن و کلام، در ذهن شنونده خلق می‌کند، تا مخاطب بتواند حوادث و شخصیت‌های قصه را با تمام وجود درک کند و در این تجربه مشترک و آفرینش هنرمندانه، همراهی‌اش کند (خانجانی، ۱۳۹۰).

(آلیسون، ۲۰۱۷) در کتاب قصه‌گویی در کلاس درس فواید قصه‌گویی را چنین عنوان می‌کند:

  1. قصه‌گویی واسطه تجربیات مشترک می‌باشد. این امر کمک می‌کند تا کودکان با شخصیت‌های اصلی داستان همدلی کنند و در شادی‌هایشان شاد و برای بداقبالی‌هایشان غمگین گردند. این امر وسیله‌ای برای پیشرفت اجتماعی بودن و روابط بین فردی است.

۲. قصه گویی به پیشرفت زبان کمک می‌کند. کودکان نیاز دارند در معرض زبان قرار داده شوند، تا کاملاً بفهمند که زبان کاربردی و الزامی است. بنابراین این امر تأثیر سودمندی بر مهارت‌های خواندن خواهد داشت؛ و کودکان قادر خواهند بود تا معانی و احساسات را با کلمات مرتبط سازند.

۳. قصه گویی به مهارت‌های گوش دادن و صحبت کردن کمک می‌کند. کودکان اهمیت گوش دادن را خواهند آموخت و اینکه چطور به تبادل عقاید با دیگران بپردازند. آن‌ها خزانه لغاتشان را رشد خواهند داد و در می‌یابند که چه زمان و کجا از عبارات و کلمات استفاده کنند.

۴. قصه گویی تصور را گسترش می‌دهد و کودکان را تشویق خواهد کرد تا به دنیای خیال بگریزند، که این امر تأثیر مثبتی بر سلامت روانی آنان دارد و بهتر قادر خواهند بود تا بر مسائل روزانه زندگی فائق آیند.

۵. قصه گویی سرگرم می‌کند و هیجان می‌دهد که این امر بخش مهمی از یادگیری است. اگر کودکان سرگرمی داشته باشند؛ مجذوب می‌شوند و برای یادگیری برانگیخته می‌گردند.

  1. قصه گویی کمک می‌کند کودکان ارزش فرهنگ‌های مختلف را بفهمند و بعلاوه برای کمک به آن‌ها، میراث فرهنگی شخصی خودشان را، بررسی و ارزش‌گذاری کنند.

۷. قصه گویی راهی طبیعی برای آشنا کردن کودکان با دنیای اعجاب انگیز کتاب‌ها و خواندن است.

  1. به قصه‌ها کمک می‌کنند تا کودکان لحظه‌هایی را با مراقبین خود بگذرانند و یا حتی در کنارهمسالان خود از تجربه قصه‌گویی لذت ببرند. همچنین قصه‌ها موجب می‌شوند تا کودکان با تجربه‌ها، احساس‌ها، عواطف و شیوه‌های نگرش بزرگ‌ترها آشنا شوند.
  2. قصه‌ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می‌دهد. کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می‌آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آن‌ها حتی برای اینکه بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند. قصه‌ها می‌توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه روی کار تمرکز کنند و بادقت آن کار را پیش ببرند.

۱۰. قصه‌ها، پیام‌ها و ارزش‌هایی را به مخاطب خود منتقل می‌کند. کودک در اثر شنیدن، تکرار و حتی فکر کردن به قصه می‌تواند این پیام‌ها را جذب کند و ارزش‌های خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد. غیرمستقیم بودن این پیام‌ها موجب می‌شود که برای کودک دلنشین‌تر، جذاب‌تر و دوست داشتنی‌تر شود.

۱۱. قصه گویی به پیشرفت توانایی کودکان کمک می‌کند تا وقایع را ورای آن چیزی که در لحظه تجربه می‌کنند؛ تفسیر و درک کنند(به نقل از شاه حسینی نیا، ۱۳۹۴).

اما باید به یاد بیاوریم که با همه توان، قصه تنها یک ابزار است و نمی‌تواند جانشین رویکردی شود که در تربیت کودک از آن استفاده می‌کنیم. قصه مکمل روش تربیتی ماست. قصه به سرعت در رفتار کودک اثر نمی‌گذارد، کودک با قصه ارتباط برقرار می‌کند و فرصتی فراهم می‌گردد که با کودک به گفتگو نشست و با استفاده آگاهانه و درست از واژه‌ها در ساختن و پرداختن «ماجرا» و تصویر سازی ذهنی او را در حل مسائل یاری کرد (جلیلی، ۱۳۸۹).

 

 

Visits: 315

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *