مبانی نظری مهارت حل مساله

توضیحات
فهرست
تعریف مهارت حل مساله
دیدگاههایی در رابطه با مهارت حل مساله
نظریه ادوارد لی ثرندایک
نظریه اسکینر
نظریه دیوئی
نظریه گشتالت
رویکرد تداعی گرایان جدید
مدل حل مسأله زیگزاگ لورنس
فرایند حل مساله
ثرندایک (۱۹۱۱) یکی از اولین نظریه پردازها در این زمینه میباشد. وی بر اساس آزمایشهایی که بر روی گربه انجام داد، به این نتیجه رسید که حل مسأله مرکب از تعداد زیادی رفتارهای آزمایش و خطاست که در نهایت منجر به راه حل میگردند. حل مسأله تعمدی نیست بلکه به صورت مرحله ای است، بدین گونه که هر بار در حالی که اقدامی ناموفق از اقدامهای مورد استفادهی گربه حذف میشود، مرحله ای از یادگیری صورت میگیرد. ثرندایک در کار بعدی خودش مطرح کرد که حل مسأله در انسانها بسیار شبیه به حیوانات میباشد. یعنی موفقیت صورت تدریجی دارد و تابع کوشش و خطاست
از نظر اسکینر (۱۹۵۳) در موقعیت مسأله، افراد پاسخ فوری قابل دسترس که محرومیت یا محرکهای ناخوشایند را کاهش دهد در اختیار ندارند. حل مسأله زمانی است که ما موقعیت را تغییر دهیم، به این صورت که الف- پاسخ مناسب و درست ایجاد شود. ب- محرومیت یا محرک ناخوشایند از راه دیگر کاهش یابد. بنابراین تعریف رسمی حل مسأله از نظر اسکینر بستگی به دردسترس بودن پاسخ مناسب در فهرست رفتاری دانش آموزی دارد که مشغول حل مسأله میباشد. اگر دانش آموز به پاسخ فوری دسترسی نداشته باشد مسأله از نظر او مشکل است. از نظر اسکینر برای انجام حل مسأله باید مراحلی را به صورت زیر طی نمود:
مرور مسأله با دقت و مشخص کردن مسأله
دوباره مرتب نمودن اجزا مسأله
جستجوی شباهتهای بین مسأله و دیگر مسائلی که حل شدهاند (مروج، ۱۳۹۲).
مبانی نظری مهارت حل مساله
توضیحات
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع انگلیسی وفارسی دارد به شیوه (APA)
منابع فارسی
مروج، محمد (۱۳۹۲). بررسی رابطه سبکهای حل مساله با رفتارهای پر خطر در نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، فریده؛ صاحبی، علی (۱۳۸۰). بررسی سبک حل مساله درافراد افسرده و مقایسه با افراد عادی. مجله علوم روانشناختی، ۱(۱): ۲۴-۴۲٫
قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی؛ بلقان آبادی، مصطفی (۱۳۹۱). اثر بخشی گروه درمانی تحلیل وجودی بر بهبود مهارت حل مساله. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ۱۷: ۶۰-۷۱٫
صابر، فاطمه؛ موسوی، سید سیف الله؛ صالحی، ایرج (۱۳۹۰). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مساله در مردان معتاد و غیر معتاد. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد مخدر، ۵(۱۹): ۳۹-۵۶٫
شهبازی، سارا؛ حضرتی، مریم؛ معطری، مرضیه؛ حیدری، محمد (۱۳۹۱). تأثیر آموزش مهارتهای حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۱): ۶۷-۷۶٫
رشید بیگی، لیلا؛ یوسفی، فریده (۱۳۹۳). نقش تجربههای دینی در پیش بینی حل مساله اجتماعی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۱(۴۱): ۶۷-۸۱٫
منابع لاتین
Alport R. (2009). Allport religious orientation test. Azmonyarpooya institute. Tehran. Available from: http://azmonyar.persianblog.ir.
Altun, I. (2016). The perceived problem solving ability and values of studentnurses and midwives. Nurse Education Today. 23, 575-584.
Angeli, C., & Valanides, N. (2012). Epistemological beliefs and ill-structured problem-solving in solo and paired contexts. Educational Technology and
Society, 15 (1), 2-14.
Angelidis, J., & Ibrahim, N. A. (2011). The impact of emotional intelligence on the ethical judgment of mananers. J Bus Ethics, 99. 111-119.
Austin, E.J. Saklofske, D. H. Huang, S.H. Mckenney, D. (2004). Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of Schutte Measure. Personality and Individual Differences, 36, 555-562.
Balboni, T. A., Vanderwerker, L. C., Block, S. D., Paulk, M. E., Lathan, C. S., Peteet, J. R., & Prigerson, G. (2007). Religiousness and spiritual support among advanced cancer patients and associations with end-of-life treatment preferences and quality of life. Journal of Clinical Oncology, 25 (5), 555-560.
Bar-On, R., & Parker, D. A. (2000). The handbook of emotional intelligence (1st ed). San Francisco: Jossy-Bass Books.
Baroun, K.A. (2015); Relations among religiosity, health, happiness & anxiety for
Kawaiti adolescents, Psychological Rep, 99(3), 717, 722.
Bramlage, J. E. (2009). The relationship between emotional intelligence and employment tenure: a Study of White – Collar Workers in Allen County, Ohio. A dissertation ptesented in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy Capella University, School of Business and Technology.
بازدیدها: 71
برچسب: پیشینه تحقیق حل مساله, پیشینه تحقیقی مهارت حل مساله, پیشینه حل ساله, حل مساله, خرید ادبیات تحقیق مهارت حل مساله, خرید مبانی نظری مهارت حل مساله, دانلود ادبیات تحقیق حل مساله, دانلود ادبیات تحقیق مهارت حل مساله, دانلود پیشینه و ادبیات تحقیق مهارت حل مساله, دانلود رایگان مهارت حل مساله, دانلود رایگان میانی نظری مهارت حل مساله, دانلود مبانی نظری حل مساله, دانلود مبانی نظری مهارت حل مساله, دانلود مطلب در مورد حل مساله, دانلود مهارت حل مساله, فصل دوم مهارت حل مساله, مبانی نظری مهارت حل مساله, مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت حل مساله, مطلب در زمینه ادبیات تحقیق حل مساله, مطلب در مورد مهارت حل مساله, مهارت حل مساله, همه چیز در مورد مهارت حل مساله دسته: ادبیات تحقیق
شبکه های اجتماعی ما
--خالی--
نوشتههای تازه
بایگانیها
دستهها
- 0
- 4
- 13
- 171
- 1,434
- 11,135
- 171,658