مبانی نظری اختلال اوتیسم(اتیسم)(فصل دوم پایان نامه)

پیش نمایش راهنما
  • نسخه
  • تاریخ نشر می 27, 2019

توضیحات

نگارش پایان نامه و پروپوزال در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی

شماره تماس: ۰۹۳۷۰۳۳۴۸۸۵-۰۹۱۹۳۶۶۹۸۴۹

 

فهرست منابع

تعریف اتیسم

تاریخچه بیماری  اتیسم

شیوع اختلال طیف اتیسم

ویژگی های تشخیصی  اختلال طیف اتیسم در DSM5

اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا

رفتارها و علایق تکراری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

رفتارها و علایق تکراری در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

سبب شناسی اختلال طیف اتیسم

نشانه‌های اختلال طیف اتیسم

رفتارهای چالش انگیز

نظریه های روان شناختی اختلالات طیف اتیسم

روش های آموزشی- درمانی

روش های درمانی مکمل

اتیسم، اختلال یا مجموعه ای از اختلال‌های مرتبط به هم رشدی دستگاه عصبی است که با اختلال‌هایی در تعامل اجتماعی، ارتباطات و انعطاف پذیری رفتاری مشخص می‌شود (بوچر، ۲۰۰۳).

در این اختلال عموماً زبان وجود ندارد یا آسیب دیده است. این اختلال اغلب همراه با عقب ماندگی ذهنی است. آسیب‌های دیگر مانند اختلالات حسییا عملکردهای مغزی تقریباً در همه مبتلایان در سراسر جهان وجود دارد. افرادی که مشکلاتی در تعامل اجتماعی، ارتباطات و انعطاف پذیری رفتاری دارند اما زبان و توانایی‌های یادگیری‌شان در محدوده طبیعی است مبتلا به سندرم آسپرگر تلقی می‌شوند. ولی هنوز مشخص نیست آسپرگر نوعی از اتیسم است یا همان اختلال است با شرایط کمی متفاوت از آن (بوچر، ۲۰۰۳). بارون-کوهن، لسلی و فریث (۱۹۸۵) اتیسم را اینطور تعریف می‌کنند:

طیف اختلالات اتیسم، که خود نوعی از اختلالات نافذ رشدی، می‌باشد، اختلالات رشدی است که در آن اشکالاتی در مغز دیده می‌شود که بر تعاملات اجتماعی، زبان و ارتباطات غیر زبانی و بازی نمادین تأثیر می‌گذارد این اختلال با رفتارهای غیر طبیعی همراه است از جمله اصرار بر ثابت بودن همه چیز، حرکات کلیشه ای، علائق خاص و محدود، فقدان انعطاف پذیری رفتاری و فقدان این بینش که دیگران به چه چیز فکر می‌کنند و چه می‌دانند (که به آن نظریه ذهن گفته می‌شود) (راپین و دان، ۱۹۹۷).

 

افرادی که معیارهای لازم برای ابتلا به اختلال طبف اتیسم را دارند، به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. افرادی با ضریب هوشی نسبتاً بالا که مهارت‌های رفتاری و سازگارانه دارند که با عنوان اختلالطیف اتیسم با عملکرد بالا شناخته می‌شود. عملکرد بالا می‌تواند فرایندها یا فعالیت‌های شناختی، مثل ادراک و حافظه باشد. همچنین ممکن است به این موضوع اشاره کند که این افراد از عهده کارها و وظایف خود برمی آیند این گروهبا اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا شناخته می‌شوند.
  2. افرادی که در رشد ذهنی نقص‌های شدید و عمیق نشان می‌دهند و اصلاً نمی‌توانند مستقل زندگی کنند. این افراد با عملکرد پایین نامیده می‌شوند، زیرا فرایندهای شناختی آن‌ها ضعیف است، نمی‌توانند دنیای اطراف خود را درک کنند، در ارتباط برقرار گردن با دیگران به شدت مشکل دارند و نمی‌توانند از عهده کارهای شخصی خود برآیند (رافعی، ۱۳۹۵).

Visits: 464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *